Mindfulness – de training

Auteur: Elly Woertman

Elly Woertman is als trainer aangesloten bij de Vereniging Mindfulness based trainers in Nederland en Vlaanderen (VMBN). Zij schrijft vanuit haar ervaring als trainer over stress reducerende aandachttraining.

Hoe gaat de Training Mindfulness van VMBN te werk?

In deze Mindfulness training gaat het om het oefenen van de aandacht. Het is een techniek die ongeveer 2500 jaar oud is en beoefend werd door Boeddha. De training heet voluit Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) en kan vertaald worden als stressreductie door aandachttraining, een training die niet noodzakelijk religieus of spiritueel is. De training is ongeveer 30 jaar geleden in Amerika ontwikkeld binnen de algemene gezondheidszorg door Jon Kabat- Zinn. Het bleek een effectieve methode om op een gezondere wijze met stress om te gaan en diverse lichamelijke en psychische klachten te verlichten. In de training is Oosterse wijsheid en Westerse psychologie  geïntegreerd.Gedurende het trainingstraject gaan de deelnemers inzien dat er op een dag veel indrukken op hen afkomen en leren zij wat ze in kunnen zetten om zichzelf staande te houden. We leven in een tijd waarin informatie snel tot ons komt en er veel van ons gevraagd wordt. Door alle hectiek vergeten we vaak waar het werkelijk om gaat. Het eigen lichaam en de geest hebben ook voeding en rust nodig. Dat is wat de training Mindfulness biedt: het reduceren van stress.Een aandachttraining is een praktische training. Men leert door te doen en te ervaren en start met een schijnbaar eenvoudige methode, waarbij de aandacht door middel van concentratie gecentreerd wordt op één punt. Dit wordt gedaan door een aantal eenvoudige oefeningen. Hierbij wordt de aandacht gericht op de ademhaling of bepaalde lichaamszones. Hierdoor komt men snel tot de ontdekking dat het in ‘de innerlijke wereld’ zelden rustig is. Er is sprake van een continue stroom van denken, oordelen en emoties.

In het algemeen bestaat de training uit 8 bijeenkomsten van 2,5 uur en een oefendag. Stap voor stap komen verschillende technieken aan bod welke worden ingeoefend. De deelnemers krijgen materiaal mee naar huis om thuis te oefenen. Onderdelen van de training zijn:

  • Begeleide aandacht- en concentratieoefeningen: zoals het concentreren op 1-punt of geconcentreerd naar de ander luisteren.
  • Bewegingsoefeningen: hiervoor worden oefeningen uit de yoga gebruikt.
  • Ervaringen met elkaar uitwisselen over de oefening en hoe je dat beleefd hebt. Daardoor blijkt dat er onderling vaak herkenning is.

De training werpt zijn vruchten af als er dagelijks geoefend wordt en dit voortgezet wordt na de training. Overwegend laten deelnemers na de training horen dat zij veel minder last hebben van stress, beter om te kunnen gaan met drukte op het werk of met de kinderen en niet meer zo uitgeput zijn. Al met al voordelen die er voor zorgen dat je goed uitgerust op weg kan met alles wat er om je heen en ook in jezelf gebeurt.

Via de Vereniging Mindfulness Based Trainers in Nederland en Vlaanderen kun je een gecertificeerde trainer vinden die de Mindfulness training aanbiedt.

Door: Elly Woertman | Trainer Mindfulness | www.vmbn.nl | www.bibber.nu

Copyright 2013 all rights reserved | 10-09-2013