Editorial Fair trade

Editie 33 | Juni 2016

Fair Trade

Fair trade producten zijn niet meer uit de winkel weg te denken. Steeds meer mensen kiezen voor ‘bewuste’ opties om zo een steentje bij te dragen aan een eerlijkere wereld. Het aantal huishoudens dat fairtrade producten koopt is tussen 2011 en 2014 met 13 procent toegenomen. Vooral fair trade producten als koffie en chocola worden gretig afgenomen en vooral jongeren kiezen in toenemende mate voor fair trade opties.[1] Fair trade zit dus in de lift en is niet alleen maar goed voor een betere wereld, het is ook ‘big business’. Bedrijven die eerlijke producten verkopen zagen hun omzet flink stijgen de afgelopen jaren. Maar hoe zit het eigenlijk met de status van Fair trade in Nederland? Hoe fair is fair trade? Een andere vraag is of duurzaam consumeren de enige manier is om bij te dragen aan een eerlijke wereld. En moet een eerlijke wereld eigenlijk wel puur een consumentenprobleem zijn? Deze vragen zullen aan bod komen in onze nieuwe editie van versvak over Fair trade en duurzaam consumeren.

Sonja Fransen

[1] Dit blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Stichting Max Havelaar, Fair Trade Original en de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels. http://www.gfk.com/nl/insights/press-release/aantal-huishoudens-dat-fairtrade-producten-koopt-groeit-naar-48-miljoen/