Tegenwoordig zie je steeds vaker de grot ketens van supermarkten in de buurt. Kleinere supermarkten redden het vaak niet op tegen deze bekende merken. Dit is natuurlijk rot voor de kleine supermarkten, maar het creëert ook weer kansen voor andere mensen. Zo kan iemand die altijd al een supermarkt heeft willen runnen bijvoorbeeld een franchise van een van de bekende supermarktketens openen. In deze blog bespreek ik een aantal zaken waar je rekening mee moet houden als supermarktondernemer.
Jouw kwaliteit
Allereerst moet je natuurlijk wel de kwaliteiten omvatten die nodig zijn op een supermarkt te runnen. Denk hierbij aan kwaliteiten als strategisch, analytisch en logisch denken, een motiverende persoonlijkheid. Ook moet je goed tegen stress bestendig zijn. Ook moet je zelfverzekerd zijn en is het belangrijk om besluitvaardig te zijn. Ook is het belangrijk dat de franchise op je kan vertrouwen. Naast een aantal kwaliteitseisen worden er vaak ook eisen gesteld aan de soort opleiding die je moet hebben gedaan. Meestal wordt die een HBO kennis- en denkniveau voor gevraagd.
De franchise
Maar hoe werkt het dan om binnen een franchise te werken? Nou, allereerst zal de naam van de winkel natuurlijk de naam van de franchiseketen krijgen. Daarnaast moet je de formule en zienswijze van de franchise verwerken in jouw filiaal. Van de franchisegever krijg jij constant advies en begeleiding, zodat je jouw franchise tot een succes kan maken. Jij, als franchisenemer, mag dus gebruik maken van hun formule en hoeft dus minder zelfs te beslissen en te bedenken. Dit zorgt ervoor dat jij minder tijd hoeft te investeren in het bedenken van een concept. Ook kost het minder geld om in een franchise te investeren dan in een zelfstandige onderneming. Zijn er dan ook nadelen? Natuurlijk. Je hebt als franchisenemer minder vrijheid, je moet je wel echt aan het concept van de franchisegever houden. Daarnaast moet je ook een gedeelte van de winsten afdragen aan de franchisegever.
De winkel
Waar moet je allemaal aan denken bij het opstarten van een winkel? Allereerst moet er natuurlijk goed over de locatie gedacht worden. Zitten er bijvoorbeeld als veel supermarkten, dan zal jouw winkel veel concurrentie ervaren en is het dus moeilijker om de markt te betreden. Maar je moet ook aan het interieur denken. Wat heb je allemaal nodig op de winkel er goed uit te laten zien? En je hebt ook materieel nodig om de nieuwe producten in te vervoeren. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan in rolcontainers, die vervolgens naar de schappen gereden kunnen worden en geleegd kunnen worden. Een zorgvuldig plan is dus van belang.